Czy w Swoszowicach będzie ciszej?
Hałas dobiegający z południowej obwodnicy Krakowa nie od dziś jest ogromnie uciążliwy. Przy tym nie tylko przy samej autostradzie A4, ale o wiele dalej. Problem powstał już na etapie oddania jej do użytku w 2003 roku, ponieważ od strony os. Kurdwanów ekrany akustyczne tłumią hałas. Natomiast od strony Swoszowic mamy problem, który z biegiem lat potęguje się wraz z zwiększaniem ruchu samochodowego. Uważam, że warto poruszyć ten temat. Zwłaszcza „teraz” tj. do 25 stycznia 2019 r.
Problem hałasu
1) Zasadniczym źródłem informacji o skali zagrożenia hałasem na terenie miasta oraz podstawowym narzędziem do sporządzenia Programu ochrony środowiska przed hałasem są mapy akustyczne. Ostatnia taka mapa dla miasta Krakowa opracowana została w 2017 roku i dostępna jest m.in. na stronach portalu Miejskiego Systemu Informacji Przestrzennej [1]. Na mapie tej (Rys. 1) zaznaczono hałas drogowy za pomocą wskaźnika LDWN (wskaźnik długookresowego hałasu dobowego) poprzez: kolor czerwony 60-65 dB, bordowy 65-70 dB, różowy 70-75 dB, a kolorem niebieskim zaznaczono obszary hałasu powyżej 75 dB. Już na pierwszy rzut oka widać posesje mieszkańców Swoszowic zaznaczone na czerwono czy ograniczone zielonymi izofonami dopuszczalnego hałasu powyżej 64 dB.
„Ustalając listę priorytetów w zakresie działań mających na celu poprawę stanu klimatu akustycznego wzięto pod uwagę zarówno wielkość przekroczenia poziomu dopuszczalnego, jak i liczbę zagrożonych mieszkańców (tzw. wskaźnik M wyznaczony w oparciu o mapę akustyczną). W pierwszej kolejności powinny zostać wykonane przedsięwzięcia ochronne na obszarach, dla których wskaźnik M przyjmuje najwyższe wartości. Działania te, obok działań inwestycyjnych (mających pozytywny wpływ na klimat akustyczny miasta) zaplanowanych do realizacji w Wieloletniej Prognozie Finansowej, powinny zostać zrealizowane w latach 2019-2023 (w ramach strategii krótkoterminowej).”
Co za tym idzie, wielkość przekroczenia poziomu dopuszczalnego i liczba zagrożonych hałasem mieszkańców ma duże znaczenie. Na ich podstawie obliczany wskaźnik M, który wyznacza priorytet działań, a co za tym idzie termin realizacji działań naprawczych.
3) Spostrzeżenia o zwiększającym się hałasie potwierdzają informacje prasowe. Przykładowo w artykule zawartym w Dzienniku Polskim z 12 grudnia 2018 r. [4] jest mowa m.in. o koncepcjach nowych węzłów na obszarze południowej obwodnicy Krakowa. W tym pada również informacja:
„W tej części autostrady A4 średni ruch na dobę wynosi ponad 58 tys. pojazdów. Co roku ruch ten wzrasta o 2-2,5 proc.”
Poprawa klimatu akustycznego
O tym, że problem istnieje nie trzeba przekonywać mieszkańców Swoszowic. Poniżej otrzymane przeze mnie wiadomości:
„(…) Życie w takich warunkach to piekło. Na Myślenickiej ruch całodobowy i jeszcze z A4 dochodzi hałas, szum. Sama nie wiem jak nazwać ten rodzaj hałasu. Niektórzy mieszkańcy uważają, że nic się nie zmieni i szkoda zachodu. Moim zdaniem, tylko działanie i nękanie władz da efekty.” ~ Ewa Schoefer
„Hałas jest bardzo uciążliwy, zwłaszcza wieczorem. Planowałem w najbliższym czasie wypożyczyć miernik hałasu i wykonać pomiary wzdłuż ulic Soboniowickiej i Wyżynnej. Na podstawie zgromadzonych wyników planowałem podjąć działanie. Jeśli planuje Pan koordynować akcję walki z hałasem w naszej okolicy to chętnie się przyłączę.” ~ Michał Dajda
W dniu 4 grudnia 2018 r. spotkałem się z ww. p. Michałem, by zgodnie z jego propozycją, zastanowić się nad skalą dobiegającego hałasu. Już przy użyciu prostego miernika hałasu ustaliliśmy miejsca o jego największym natężeniu. Nietrudno również spostrzec zły stan obecnych ekranów akustycznych, które mają już 15 lat. Sami bez problemu byliśmy także w stanie wskazać gdzie niezbędna wydaje się ich modernizacja.
Czy warto złożyć swoje uwagi?
Warto ze względu na planowane zmiany w prawodawstwie. Obecnie aktualizacja „Programu ochrony środowiska przed hałasem dla województwa małopolskiego” wykonywana jest przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego i dotyczy terenów poza aglomeracjami, tzn. nie obejmuje miasta Krakowa. Ma się to jednak się zmienić w związku z planowanymi zmianami w ustawie Prawo Ochrony Środowiska. Otóż w projekcie Projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw z dnia 27.09.2018 r. [7] na etapie prac legislacyjnych:
„(…) przyjęto, iż programy będą sporządzane wyłącznie przez marszałków województw, co zapewni funkcjonowanie na terenie kraju 16 programów i umożliwi ujednolicenie podejścia do ich sporządzania” [8].
Konsultacje społeczne – Działamy
Wypełniony formularz z uwagami i wnioskami będę składał w przyszłym tygodniu. Wcześniej zamierzam zbierać podpisy zainteresowanych tą sprawą mieszkańców. Zgłoszenie uwag do Programu od razu nie zmieni naszej rzeczywistości jednak od czegoś trzeba zacząć.
Przypisy
[1] http://obserwatorium.um.krakow.pl/obserwatorium/kompozycje/?config=config_halas_17.json
[2] https://www.bip.krakow.pl/_inc/rada/posiedzenia/show_pdfdoc.php?id=102245&fbclid=IwAR06Y4JKCH2M6EzmX98CUtAxTOnLJ6i7ONhsoePkAwwpO0ytBAwy8XLaB2c
[3] https://www.krakow.pl/nasze_miasto/76221,artykul,program_ochrony_przed_halasem_dla_miasta
[4] https://dziennikpolski24.pl/problemy-projektu-mieszkanie-plus-w-krakowie-uklad-drogowy-na-razie-zablokowany
[5] https://www.bip.krakow.pl/?news_id=98267
[6] https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=167&sub_dok_id=167&sub=uchwala&query=id%3D23748%26typ%3Du
[7] http://odpady-help.pl/projects/projekt-z-dnia-27-09-2018-r-ustawy-o-zmianie-ustawy-prawo-ochrony-srodowiska-oraz-niektorych-innych-ustaw
[8] https://bip.kprm.gov.pl/kpr/wykaz/r56836234023,Projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-Prawo-ochrony-srodowiska-oraz-niektorych-innych-.html
[9] https://bip.malopolska.pl/umwm,a,1536709,ogloszenie-o-przystapieniu-do-konsultacji-spolecznych-aktualizacji-projektu-programu-ochrony-srodowi.html
[10] https://www.malopolska.pl/aktualnosci/srodowisko/czy-w-malopolsce-bedzie-ciszej